Cross suli

Cross suli: 1.óra - Alapok

  Először is azt mutatjuk be, hogy hogyan is kell felöltözni, egy "cross" -osnak!Egy kezdő sajnos általában mindig a divatnak él!Vagányan a pólóját kitűri, és inkább nagyobb hangsúlyt fektet a kinézetre, mint a "biztonságos", helyes öltözködésre. Márkától függetlenül, ahogy a képen is látszik, mezt betűrve, mindenképp csizmát, és cross nadrágot viselve, nem törött sisakban, szemüveggel és kesztyűvel kell ellátni magunkat!Nagyon fontos a protektorok használata is!A csizma mellett létfontosságú, hogy térdvédő és sípcsonvédő is legyen rajtunk, ennek párja az alkar, és könyökvédő, valamint a felső testet, és vállakat, felkart védő "páncél", vagy protektor ing!Soha ne üljünk motorra ezek nélkül, mert nagyon könnyen megsérülhetünk!

Jó példa Rossz példa

Testtartás a motoron!

 Az alap testtartásnál a motoron arról beszélünk, hogy középre ülünk a motorra, a lábtartóval egy vonalban legyen a fenekünk, soha ne az ülés hátsó részére, a "sárvédőre" üljünk!Ne legyünk merevek, a hátunkat ne feszítsük ki, ne egyenesedjünk, inkább próbáljuk meg olyan testhelyzetet felvenni , ami követi a motort!Fontos, hogy a kuplungot és a féket úgy állítsuk be, hogy az nekünk a legkényelmesebb pozícióba legyen!Figyeljünk arra, hogy bizony akkor is el kell majd érnünk ezeket, amikor más a pozíciónk, másképp helyezkedünk a motoron!

Jó példa Rossz példa(hátul ülés, merev, egyenes hát)

Startolási pozíció!

 Startolási pozíciónál beszélhetünk több fajta startolásról!Száraz, kemény talajon, lazább, sárosabb talajon!Lényeg a súlypont helyezése!Alappozíciót ugye megbeszéltük, fenekünk a lábtartó felett van!Normál startnál ez úgy változik, hogy előrébb ülünk, szinte a tankra, mellünk a kormány felett van, ha lenézünk, szinte a sárvédő felett vagyunk.Súlypontunk elöl legyen, hogy a motor ne akarjon felállni egykerékre. Lazább, főleg nagyon homokos, és csúszós talajon játszani kell a súlypontunkkal, mivel ezek a startok csúszósabbak, itt légyegesebb a megfelelő tapadás elérése, csússzunk hátrébb, hogy ne csak forogjon a kerék, hanem fogjon is a gumi!Ezt motortól és testsúlytól függően kell kikísérleteznie, és gyakorolnia mindenkinek, hiszen egy jó start már fél siker!

Keményebb talajon Csúszós talajon

 

Az első órára ennyit szántunk, ez olyan bevezető jellegű, de ugyanakkor nagyon fontos, sokakban rosszul rögzült anyagrész.A következő órán a kigyorsítással és fékezéssel kezdünk, valamint átrágjuk az állókerekes, kisíves, mandíneres, nyomvályús fordulást. Megpróbálunk olyan feladatokat és példákat mutatni, amin ezeket gyakorolhatjátok. Várunk mindenkit a jövő 7en is!

 

 

Cross suli: 2.óra - Kigyorsítás, fékezés, fordulók

  Köszöntünk a cross suli 2. óráján! Mai anyagunk:

  • Kigyorsítás
  • Fékezés
  • Állókerekes forduló
  • Kis íves forduló
  • Mandineres forduló
  • Nyomvályús forduló

Kigyorsítás

  Beszéljünk itt egy fordulóból való kigyorsításról! Egy jól becélzott fordulóból kijövet a súlypontot előre kell helyezni, a lábtartó vonalába üljünk, a felső testünkkel dőljünk előre, majd a kuplung és a gáz együttes használatával határozottan jöjjünk  ki a fordulóból. Nagyon fontos szerepe van a helyes kéztartásnak, pl.: balos fordulónál  a jobb könyökünk fent legyen, bal lábunkkal közben érintőlegesen tapogassuk a talajt, jobb lábunkkal kissé szorítsuk a tankot, ezáltal stabilabbá tudjuk tenni  a motort! 

Fékezés

 Egyenes után, amikor elkezdünk fékezni, a lehető legrövidebb féktávot vegyük úgy, hogy egyszerre használjuk mind a 2 féket! Első fék használata egyéni, "húzhatjuk" 2 újjal, 1 újjal (akár mutató, akár középső újjal).Atesthelyzetet úgy kell megválasztani, hogy a hátsó kerék felett legyünk, (súlypont hátul) minél hátrébb, berugózott testhelyzettel, toljuk el magunkat a  kormánytól, ne nyújtott lábbal, ne mereven hanem laza stílusba kivitelezzük! Ne szorítsuk lábunkkal a motort, hagyjuk mozogni. Hatásosabb a fékezés, ha közben megpróbáljuk lenyomni a lábtartón keresztül, és nyomva tartani!Fontos, hogy a hátsó kerék csak szakaszosan csússzon meg, és közben a forduló irányába, kissé keresztbe irányítsuk - csúsztassuk gépünket!
pl.: balos fordulónál a motor hátulja jobbra csússzon , így könnyebb lesz a fordulás, mert már itt a forduló irányába tesszük a motort!

Állókerekes forduló

 Főleg előzéseknél célszerű használni, mert ez egy forduló leszűkítés, így ennek segítségével meglehet gyorsítani a fordulást! Egyenes motorral megyünk be a féktávra, kinézzük magunknak azt a pályaszakaszt, ami a legszimpatikusabb. A féktáv utolsó métereiben csúszóra fékezzük a hátsó kereket, és a kormány segítségével a kívánt irányba fordítjuk a motort. Ahogy elengedjük a fékpedált, azonnal kigyorsítunk! Kimondottan meglephetjük az ellenfeleket ezzel a fékezéssel!

Testtartás: teljesen a tankhoz ülünk a fékezés legutolsó szakaszáig, felsőtestünk a motorhoz képest kissé kidőlt, könyökünk fent, hátunk egyenes. Ez az a fajta fordulás, amit mind a 2 irányba másképp kell csinálni, mivel jobb oldalt van a fékpedál, jobbos fordulóban fent van a lábunk, balosban pedig lazán berogyasztva, az esetleges motor dőlés megelőzése miatt kissé előre nyújtva!


Kis íves forduló

 Ez a forduló már a féktávnál kezdődik: nézzünk előre, és találjunk magunknak egy szimpatikus nyomot. Célozzuk be, és szándékosan hagyjuk egy kicsit hosszabbra a féktávot, hogy pontosabban beletaláljunk a nyomba. A fékezés utolsó pillanatáig álljunk a motoron, rogyasztott testtartással. Ahogy elengedtük a fékpedált, az ülés közepétől előbbre üljünk le, majd a motort döntsük be a forduló irányába. Csak a döntés után húzzunk egy folyamatos gázt! Ellensúlyozni lehet a motor dőlését, ha a forduló irányával ellentétes könyökünk fent van. Segítség, ha az iránnyal megegyező lábbal tartjuk a motort, és az ülés szélén ülve stabilizáljuk azt.

 

Mandineres forduló

 Kis íves fordulóhoz nagyon hasonló!A fékezés gyakorlatilag ugyanaz - előre nézünk, kinézzük a nyomot, és a mandiner szögéből vagy ívéből fog kiderülni, hogy mekkora tempóval tudunk benne haladni! Nagyon nagy különbség, hogy ezt gyakorolni kell, mert a megfelelő, leggyorsabb sebességet az első forduláskor nem tudjuk megbecsülni!

 Itt nem be, a tankhoz, hanem az ülés közepe felé ülünk! Lábunk majdnem nyújtva van, könyökünk fent, a felső testünk nem hajlik annyira előre, mint a kis ívesnél! Ez egy teljes kigyorsítás. Ahogy elengedjük a fékpedált, egy folyamatos kigyorsításról beszélünk! Végig nézzünk előre! A legoptimálisabb esetben lehetőleg a forduló elejétől, de legalább a közepétől  már megkezdjük a gázadást, folyamatos gázzal. Örök törvény: a forduló ellentétes oldalát a motornak, mindig fogjuk a lábunkkal .

 

Nyomvályús forduló

 A legnehezebb fajtájú fordulás! Nagy koncentrációt igényel :  a forduló bejáratáig a féktáv után úgy próbáljunk meg fékezni, hogy a motor a lehető legpontosabban, egyenesen álljon. Nézzünk előre, célozzuk be a kívánt nyomot, majd hirtelen üljünk be a tankhoz egy határozott mozdulattal. Laza, nem merev végrehajtással, behajtott lábbal tapogassuk a talajt. Felsőtestünk ráhajlik a kormányra, kiülés nincs, együtt dőlünk a motorral. A forduló bejáratánál még pici gázzal, majd egyre erősebb gázadással haladjunk!  A kuplung és gáz együttes használata ajánlott!

 

 Mai óránk végéhez érkeztünk! Ezeket a gyakorlatokat, a megfelelő forduló megléte nélkül, nem tudjátok otthon gyakorolni, azonban nagyon hasznos a 8 asozás, jobb és bal fordulók egymás utáni gyakorlása. A kibójázott pálya, a pontos nyomba való betalálás miatt! Mivel egy cross pályán rengeteg forduló van, hatalmas előnyt jelent ezek helyes, és gyors kivitelezése. Mindig zárt helyen, és a megfelelő védőfelszerelésben gyakoroljatok!

 

Cross suli: 3.óra - Homokos pálya

  • Haladás, gyorsítás
  • Fékezés
  • Ugratóra fel - le
 Nagyon sokszor találkozunk homokos pályával, főként az esős, télies edzések során, hiszen ilyen időben az egyetlen motorozási lehetőség homokos pályán van. Az első körökben egy jó és szépen elsimított homokos pályán, szinte élmény haladni: gyorsan lehet fordulni, mélyre lehet dönteni a motort, és érzetre olyan, mintha jobb kondiban lennél, mert nagyobb gázzal haladsz, mint a keményebb talajú pályákon. Azonban ez körről körre változik! A  féktávok kigödrösödnek, a kanyarokban több nyom képződik, amik kiöblösödnek, az ugratók elkezdenek nyomosodni, a mandínerek átszakadhatnak,  és emiatt mentálisan, és fizikailag is fárasztóbb lesz az élmény. Ezért pár jó tanács:

Haladás, gyorsítás

  A legfontosabb tudnivaló, hogy mély homokú pályán bátrabban használjuk a gázt,hiszen csak így tudunk haladni! Kigyorsításkor az egyenesben a helyes testtartás: az ülés végén a sárvédő elejéig ki kell tolni a fenekünket, és nagy gázt kell húznunk. Mindez azért fontos, hogy az első kerék kiemelkedjen, így gépünk  a homok tetején tud szaladni. A hátsó kereket terheljük, így nem tapasztaljuk az első kerék csúszkálását,és kíméljük karunkat is a rázósabb helyzetektől! Szinte lógjon az első kerék a levegőben!

Fékezés

 Egyenes után az első dolog, ami következik, a fékezés.Itt érvényesül a legjobban az előző órában már leírt, és reméljük általatok már jól begyakorolt lecke, nevezetesen, hogy a féktávon hátrahúzódva, állva fékezzünk. Nagyon sok versenyen láthatjátok, és hallhatjátok azt, hogy a versenyző fent hagyja a gázt egy bizonyos fordulaton. Ez azért van, hogy egyből a fék elengedése után rögtön induljon el a motor, mert különben nagyon könnyen be tudunk dőlni a kanyarba. Pillanatok alatt lelassulhatunk , így határozottan bánjunk a gázzal a fordulóból kijövet! Csavarjuk rá!! Hogy is kell? (Somogytúr)

 

Ugratóra fel - le

 Ilyen körülmények közt mondjuk azt, hogy az ugratók szinte a legveszélyesebbek. Körről körre nyomosabbak, így pontosan bele kell találni a nyomba, mert ha ezt elvétjük, akkor nagyon könnyen keresztbe dobhatja el a motort!Lényeges, hogy mindig függőlegesen álló motorral ugorjunk el, és ami talán még ennél is fontosabb, hogy gázzal érjünk földet, különben a homok megfoghatja, lelassíthatja a motort, és könnyen áteshetünk a kormányon. Képekben bemutatni nagyon nehéz lenne, inkább lássunk néhány tanulságos videót!

 

 

 Azt hiszem, miután megnéztétek a videót, talán elég hihető, hogy a homokban való motorozás mennyire odafigyelést igényel. Magyarországon nagyon sok helyen találkozhatunk ilyen pályákkal. Évszak szempontjából előnyösebb, hiszen télen, és esős időben is sokkal használhatóbb és motorozhatóbb, mint pl. egy keményebb talajú, mondjuk agyagos pálya. Ha gyakorolni szeretnétek, Somogytúron, Gyálon és Tökölön is ilyen talajjal fogtok találkozni! Sok sikert kívánunk Nektek !

 

Cross suli: 4.óra - Kondíció és állóképesség edzés

Egy jó motorosnak fontos a kondíciója, hiszen hiába tud jól menni,  ha nem bírja,  nem fog elérni kimagasló eredményeket!Az erőnlétednek rendben kell lennie, ezért mai anyagunk a kondíció- erő és állóképesség edzésről fog szólni!

Általában ezeket a dolgokat már a télen rendbe kell tenni, hiszen nagyon kellemetlen, ha az első motorozásnál lehangolja a motorost, hogy fizikálisan kimerült!A felkészülés során a programunknak tartalmaznia kell az izomerősítést, és hogy bírjuk "tüdővel".


Nagyon sok motoros panaszkodik arra, hogy "bedurran" az alkarja, vagy más izomcsoport, és emiatt sokkal nehezebb tartani a motort,fékezni, vagy akár kuplungolni. Ez a jelenség általában oxigén hiány, illetve tejsav felhalmozódás miatt van.Edzésprogramunkat úgy kell összeállítani,hogy az ilyen eseteket minél későbbre tudjuk tolni!Ezt a fajta edzést nagyon sokan, köztük én sem szeretem mert elég önkínzó, amikor kényszeríteni kell magadat arra, hogy a gyakorlatot tovább, és még tovább folytasd.Akarat és kitartás kérdése!

Motoros edzés

Kicsit konkretizáljuk a dolgokat, mondjuk egy motoros edzésre, ugyanis ez az ami a legtöbbet használ! Állóképességet ha edzel, a pályán azokat a mozgásokat, amik kimerítenek nagyon sokszor kell gyakorolni!Ne csak arról szóljon a motorozás, hogy körbe körbe mész.Válassz ki nehezebb pályarészeket, akár más terepet, ami pl. gödrösebb, csúszósabb. Ne a tempó legyen a lényeg, hanem az, hogy szinte kifulladásig motorozz! Ha van lehetőséged, menj homokos pályára, vagy csúszós talajúra. Sok fordulót gyakorolj! Tartsd be a rövid féktávokat, és az azonnali kigyorsítást! Természetesen a helyes testtartással!  A ló túloldalára sem szabad átesni. Ha már nagyon fáradt vagy, és azt veszed észre, hogy nem a megfelelő testtartással motorozol, kidőlsz, rossz a lábtartásod, javítsd és figyelj erre!Ezért is kezdtük a cross sulit ezekkel az órákat, hiszen mindennek ez az alapja!

 A fokozatosság nagyon hangsúlyos!Nem szabad csak kimenni és motorozni...ez hobbi célra megfelelő, azonban ha tudatosan akarsz edzeni, bontsd szét a pályát!Szakaszold, és minden fordulót, ugrót addig gyakorolj, amíg az tökéletes nem lesz. Ha azt érzed, hogy minden zökkenőmentes, sokkal kevesebb energia felhasználással fogsz motorozni.Ha szenvedsz, mert semmi nem úgy megy, ahogy elképzeled elrontja a kedvedet, és rányomja a bélyegét technikádra, és erőnlétedre is! 

 Tapasztalt emberek azt mondják, hogy az edzés időtartama soha ne legyen 60 percnél rövidebb, és 180 percnél hosszabb!Ebben benne vannak a szükséges pihenők is.Az ideális időtartam megterheléstől függően a 2 intervallum között helyezkedik el!

Fizikai edzés

Ha nincs időt,lehetőséged motorozni, muszáj egy kicsit erősíteni, vagy csak szinten tartani magad! Erre legegyszerűbb mód a konditerem.Itt a legfontosabb a megfelelő gyakorlat végzése, és a megfelelő súly kiválasztása. A súlyt amivel a gyakorlatot végezzük úgy kell kiválasztani, hogy legalább 10 -szer tudjunk ismételni! Ez azért fontos, mert a túl nagy súly lelassít, nekünk pedig gyors és precíz mozdulatokra lesz szükségünk.

Ajánlott gyakorlatok:
 - fekve nyomás
 - állva nyomás 
 - karhajlítás
 - húzódzkodás
 - nyak mögé vett súllyal guggolás.
érdemes nagyobb periódusokban csinálni, mondjuk 4 x 8-10 

Láb erősítésre:
 - szökdelés páros lábbal, mondjuk padkára , egy lábon szökdelés, ugrókötelezés.
 - sprintelés, és a tüdőnek (ami állóképességünket is nagyban javítja) a tartalmas futás. (kb. fél óra folyamatosan)
 - Én a jó időben sokat járok bicajozni, nagyon sokat használ!

Kézszorító izmok edzése
 - teniszlabda, gumigyűrű préselés tenyerünkben.80-100 szor, majd 1 percig folyamatosan szorítsuk.
 - ha van egy rossz kormányod, 1 percig azt is szorongathatod, majd 1 perc pihenés után ismételd!
 - kb. 5 kg-os súlyt egy zsinegre kötve, vmilyen csőre felcsavarni!Kar nyújtva, törzs, derék egyenes.

Hasizom erősítésre:
 - nyújtott ülésben lábemelés 20 cm magasságban a talajtól, ezt tartsuk ki kb. 1 percig, majd pihenő után ismételjük min. 8-szor.
 - felülés hasprésen, 4 x 15
 - felülés felhúzott lábakkal,  4 x 15

Mindaddig, amíg nem vagy megfelelő súlyban , ezek a gyakorlatok elég húzósak lesznek!Talán az elsődleges dolog egy fizikai , hosszabb edzés elkezdése előtt a súlyfelesleg ledobása.Diéta!!!

Táplálkozás

Itt is vagyunk, az étkezésnél..Edzés komolyságától függ az, hogy ki mennyit, és hogyan étkezik, de én megtanultam egy fontos dolgot, amihez egy diéta segített hozzá!Próbálj meg kisebb adagokat, inkább többször enni, és ha lehetséges bontsd külön az ételeket!
Ez azt jelenti, hogy a gyomorba mindig egyféle táplálék jut, amit így könnyen lebont.4 felé bonthatjuk a táplálékot!
Fehérje, keményítő, szénhidrát, gyümölcs.

Fehérjék:  - Főtt vagy sült hús, hal, tojás, sajt, valamint joghurt, kefir, túró 
Keményítők:  - Bármilyen zöldségféle (bab, borsó, zöldbab, kukorica, lencse, sárgarépa, burgonya…), főzve vagy sütőben sütve. Keményítő a rizs is.
Szénhidrát:  - Főtt tészta vagy pizza. Vagy bármilyen sós sütemény.
Gyümölcs:  - Bármilyen gyümölcs.

Erről bővebben a következő linken olvashattok! https://mindmegette.hu/
Sok kitartást, és eredményekben gazdag edzést kívánok! 

 

Cross suli: 5.óra - Sebességváltás

 
Sebességváltás:
  - a motorokban és quadokban használatos sebességváltó egyik megnevezése:  NYOMATÉKVÁLTÓ.
Hogy miért?
 - hátulról megközelítve: adott keréksebességhez más fordulatszámot,ezáltal más nyomatéki értéket tudunk kapcsolni.(a fogalmazást lehetne bonyolítani, sőt elmagyarázni,hogyan működik a belsőégésű motor,és miért van szükség a váltóra,de itt ez most nem szükséges.)

Gondolom aki olvassa, azt gondolja: - Én tudok váltani - de van itt két kérdés, a MIKOR?és a HOGYAN?
 
Ha van kérdés, van válasz, a válaszból pedig van jó és rossz. Nézzük a rosszat:
A rossz váltás lényege,hogy nem foglalkoznak a motorsport elméleti oldalával(csak húzd a gázt).Sok energiát tettél bele, jó a kondid, erős vagy, sietsz,  ezért mindig túlforgatod a motort, quadot és úgy kapod be a másodperceket... nem érted kedd van, vagy köd. Ilyenkor jön a nem megy a motor, a crkyzrmx sokkal jobban megy, ez 2 ütemű pálya, ez fekete markolatnak való pálya,bla-bla-bla.... A váltás miben létét 1-2 ábra elemzésével, magyarázatával tudjuk megérteni, mert tényszerű, száraz, nincs a véredben különböző hormonok tárháza, amitől nem tudsz tisztán gondolkozni.
 
Teljesítménymérés:
   A teljesség igénye nélkül.A motorkát végfordulatig forgatják,majd teljes gázon elkezdik fékezni (FÉKPADI MÉRÉS) és megállapítják,  jó a fék a fékpadon!! Hurrá. :)
Mondjuk azt, hogy ezen kívül még pár dolog megállapítást nyer. A max. nyomatéki és a max. teljesítmény fordulatszáma.

Az ábrán a KX 250 2t diagramja látható.

Piros:LE
Sárga:Nm
47.6 LE 8450 ford/perc
42 NM   7540 ford/perc
 
A motor 7540 és 8450 tartományban dolgozik a legoptimálisabban azaz 8450-7540=910!!!!Szerinted a motor mennyi méteren belül lépi át a 910-es tartományt?

  Az alatta lévő ábrán egy ún. fűrészdiagramm látható, ami segít pontos választ adni,hogy pl: 3.-ban teljesen elforgatva 94 km/h-al megy a motor,de ahol igazán halad az kb 52-65 km/h között van. Tehát ha igazán haladni szeretetnél,és bírja a kezed, akkor 65-nél 8450-nél húzod a négyet,majd 75-nél az ötöt, s mivel nincs több fokozat már nyugodtan forgathatod 125-ig.
Hány kigyorsitás van egy körben, egy versenyen?
 
A másik kérdés a hogyan. Erre a kérdésre nincs diagram, de műszaki ismeretek tudatában van válasz.Adjunk neki nevet :Tolókerekes körmös kapcsolású nyomaték váltó.
Nem bonyolódok, bele csak a lényeg: a váltóban van tolókerék, ez tolódik jobbra balra, de van álló kerék,és ezek körmökkel kapcsolódnak össze. Ezek a körmök kúposra vannak köszörülve,mégpedig úgy,hogy a terhelés hatására összefeszül a két fogaskerék,tehát terhelés alatt nem lehet váltani,ezért azt meg kell szüntetni a lehető legrövidebb ideig. Vissza engedheted a gázt,ami aszfalton megfelelő,szerelhetsz fel váltó elektronikát csak majd amikor menetközben kihagy a gyújtásod kérdőn nézel.Van, aki (sokan) tiltásig forgatja a motort majd amikor elerőtlenedik ,vagy a rumplin elemelkedés után magkönnyül a hajtás áthúzza a következő fokozatot. Azt hiszem az elején leírtak alapján ezek nem működnek.
 
 Marad a kuplung használat.Egy ujjal kb a teljes kuplung út 15-30%-nak használatával gáz visszavétel nélkül.Fontos az ujj (mutató v.bemutató) és a láb +felelő összhangja, ritmusa (tudom vicces, pedig nem az, mert sokan nem tudják)
 
Hátránya: fárasztó
Előnye: nagyon gyors váltási idő, nincs terhelés váltás (robogó szerű gyorsítás,első kerék 10cm-re a földtől és a  váltások pillanatában sem érinti talajt, valamint megkuplungolásra jobban reagál a motor, mint gázadásra és mivel nem forgatjuk agyon a motort a max NM  alá válthatunk (kerékfordulathoz tartozó nyomatéki érték) de a kuplungolás miatt, a fordulatszám pont jó helyre kerül és haladsz. Az, hogy mindez milyen gázálláson történik: talaj, lánckerék áttétel, motor tíipusa 65, 85, 125, 1504t, 250 4t, 250 2t, 450 valamint annak állapota (friss, leharcolt) a meghatározó tényező.
 

Műszaki: kuplungkarnak lógása a házban zéró.Ha lóg, csere.Kuplungbowden nem lehet szálasodott, koszos, mert rendszeres használata ínhüvely gyulladást okoz. Az easy cluch használata a lerövidített kiemelési úthossz miatt váltó károsodást okozhat.

  •   A kar nem keményedhet be a kormány két végállása között sehol.
  •   A kart satuban, folyamatos erő hatással óvatosan melegítve, az ujj méretedhez hajlíthatod úgy, hogy kinyújtott ujjadnak az első ujjperc hajlatával tudd húzni. (nyújtsd ki az ujjad, és nézd meg a legkisebb mozdulatra, hol mozdul a legtöbbet.)Szakasz gyakorlásnál a holt játékot célszerű minimálisra venni a gyors reagálás miatt.
  •   Folyamatosan ellenőrizd a holt játékot a kuplung állapotának megőrzése végett. Jobb kézzel bowden könnyedén megfeszít, bal kézzel megállapítható a holtjáték (salakmotor start).
  •   Az ujjad célszerű a barna leukoplasttal bandázsolni úgy, hogy enyhén hajlított, és az izület teteje szabad  (a ragasztó oldalról v betüt formál.) alján max 2 réteg.
  •   A ragasztás az ujjperc tetején kezdődik, és a másik ujjperc tetején ér véget. Ha szoros nincs vérkeringés, ha laza, nem ér semmit. Edzésen pukli az izület alján, valamint szúró fájdalom,akkor ínhüvely gyulladás szerencsés tulajdonosa vagy.


Házi feladat: elgondolkodni azon, hogy milyen összefüggések vannak a talaj, a lánckerék fogszáma,a motor forgatónyomatéka, a gázállás között.(általánosságban) miért könnyebb 4-ütemű motorral motorozni, miért jobb 2 üteművel tanulni. Érdemes versenyen megnézni, hallgatni, mennyien váltanak ezen módszer szerint. Végül néhány ábra, motor típustól függően:

 KXF 250  RMZ 250  YZF 250

Egy kis kiegészítés, a félreértések elkerülése végett: Ez a váltás csak verseny motoroknál működik, mert az utcaiaknál a körmök - a hosszabb élettartam miatt - nagyobb szögben kapcsolódnak egymáshoz, ezért ott gáz vissza, kuplung be és válts.Ha nem emel ki a kuplongod:

  1. olaj leeresztés.
  2. kuplung fedél le.
  3. kuplung bowden kiakaszt, lent a kilincsnél is.
  4. nyomcsapágy holtjáték ellenőrzés. Ha nagy, hézagolni.
  5. bowden vissza, ellenőrzés, a nyomlap egyenletesen emel-e ki. Ha nem, rugó csere.
  6. bowden ki, nyomlap le, lamellák ki, üveg lapon a fémek hézagmérővel való ellenőrzése, a gépkönyv szerint.
  7. összeszerelés :annyi, hogy a fém lamellák két oldalát megnézve láthatod,hogy az egyik oldal, ahol gyártás közben bement a kés a széle domború, a másiknak pedig éle van. Vagy ez van kifelé, vagy a másik. De inkább keress meg egy műhelyt.

 

Cross suli: 6.óra - Ugratás (alapok)

A motocross egyik legnagyobb látványossága, és a versenyzők egyik kedvence, azugratás. Fantasztikus érzés másodperceket tölteni a levegőben,és a motorral együtt repülni! Látványosan ugrani, a nézők csodálkozását "érezni" és látni, pedig leírhatatlan. Ráadásul maga az ugrás, nem is fárasztó...

Azonban van egy másik oldala is a dolognak! A levegőben a motor nem gyorsul, nincs mi hajtsa, így nem mindig vagy gyorsabb, ha nagyobbat ugrasz, mint a többiek."Benne van a para." Gondoljunk csak bele, szinte mindenki járt már úgy, hogy az utolsó pillanatban ment ki a motor hátulja, és a levegőben már csak imádkoztunk, a "sima" landolásért, próbáltunk korrigálni, és szerencsés esetben sikerült is. A durva érkezés is elég veszélyes lehet, mint a motornak, mint a versenyzőnek egyaránt.

Ebből is látszik, hogy az ugratás, annak ellenére, hogy egyszerűnek tűnik, nagyon rendezett és komplikált mozgást kíván.Az alapokat jól el kell sajátítani, biztosra kell mennünk, és rengeteget kell gyakorolni. Ezért is több órán át fogunk foglalkozni ezzel a témával, az alapoktól az irányított-, a felhúzásos ugrásig, mindegyiket részletesen kielemezve.

Mai anyagunkban megpróbálunk egy alapot adni az egésznek, elmondani, hogy mire kell figyelnünk, mit kell gyakorolnunk.

  • A tanulást mindig rövid ugrásokkal kezdjük, alacsony ugratóról!
  • Figyeljünk arra, hogy a hátsó kerékre érkezzünk
  • Az ugratóra mindig állva hajtsunk rá (lesz olyan ugratás, ahol nem így kell, de most a tanulásról beszélünk!!!)
  •  Alap testtartás: kicsit rogyasztva, könyök kissé kint, kormány a nyak- mellkas alatt (lendülettől és ugrástól függ), mindképp lábbal tartva a motort
  •  Egyenes motorral hajtsunk rá az ugróra, stabilan tartsuk, ugyanakkor legyünk kellőképp lazák
  •  Próbáljuk meg a megfelelő sebességet elérni, és arra figyelni, hogy a testtartásunk, és a gázhúzás össze legyen hangolva
  •  A levegőben vegyük el a gázt, az érkezés pillanatában adjuk rá
  •  Földre érkezéskor segítsük a motort lábunkkal berugózni - ehhez kell a lazább testtartás
  •  Próbáljuk motorunkat, ha lejtőre érkezünk, a dőlésnek megfelelően letenni


Most pedig lássunk erre példákat! 

Ugrás előtt: 
A helyes testtartás: előre nézünk, egy biztosnak látszó nyomot keresünk, és határozottan, ugyanakkor lazán tartjuk a motort. Folyamatos gázt húzunk, és kitartjuk!
Soha ne engedjük vissza az utolsó pillanatban, mert a motorfék megfogja a gépet, és első kerékre fogunk landolni. (csőrös lesz az ugrás)


Levegőben: 
Amint látjuk a súlypont középen van!Próbáljuk ezt tartani az ugratás tanulásakor, egyik előnye, hogy ez az a testhelyzet, aminek használatával tudjuk módosítani  a talajfogást! Ez nem egy "alap" ugrás, hanem egy irányított, azért ne ezzel kezdjük a gyakorlást, ez az alapoknál több gyakorlást, és nagyobb előkészületet igényel.Ki fogjuk ezt is vesézni!!


Érkezés:
A talajfogásnál nagyon fontos, hogy utána, ha lehetőség van, egyből gyorsítsunk! Már a levegőben készüljünk fel rá, és lehetőleg mindig teljes gázzal történjen.


Röviden és elméletben, talán ennyit az alapokról! Sok gyakorlással, egyre biztosabbnak fogjuk érezni, és bátran fogunk rámenni az ugrókra.

Van 1-2 elméleti dolog, amit érdemes megemlíteni, hiszen korrigálni tudjuk a motort ugratás közben! Egyik ilyen alevegőben való gázadás, illetve a hátsó kerék lefékezése. Bizonyos esetekben, pl ha már fáradtabbak vagyunk, előfordul, hogy nem úgy közelítjük meg az ugrást ahogy kellene, esetleg elrontunk vmit, utolsó pillanatban elhanyagoljuk a gázadást stb.  Ekkor van szükség egy kis korrigálásra. A hátsó kerék forgásának sebessége tudja befolyásolni a motor levegőben való "állását". Kisebb ugrón való gyakorláskor, ha már minden biztosan megy, próbáljátok ki.

  • Abban az esetben , ha a motor eleje felfelé áll, szükség lehet rá, hogy be kell "buktatni", akár a helyes, vagy a könnyebb leérkezéshez. Ilyenkor használhatjuk a hátsó féket. Ugyanis ha azt megfékezzük, annak megszűnik mozgási energiája, így a motor eleje előre fog bukni. Vigyázzunk, mert a motor le is fulladhat, ami nagy kellemetlenséget tud okozni landoláskor, főként erősebb motoroknál. Ajánlott a kuplung használata, álló kerékre való fékezéskor.
  • A másik példa olyankor fordulhat elő, amikor pl.az ugrás utolsó pillanatában nagyobb tempónál nem húzunk elegendő gázt, esetleg pont akkor engedjük túlzottan vissza. Ilyenkor a motor eleje lefelé áll, és ha nem korrigálunk rajta, bizony csőröset fogunk ugrani, rosszabb esetben lefejeljük az első sárvédőt. :) Megoldás : gázadás! Érezni fogjuk, hogy mekkora, hiszen motorunk állása jelezni fogja!

Ezeket a dolgokat először mindenképp lassab tempónál gyakoroljátok, és ha lehet egy rövidebb, középmagas ugrón! Természetesen viseljetek megfelelő védőfelszerelést! Jó gyakorlást kívánunk, következő óráinkban ismét az ugratás lesz a fő téma, többfajtát fogunk átbeszélni, és kielemezni.

 

Cross suli: 7.óra - Ugratás II.

Köszöntünk Titeket!

  A mai óránkon folytatjuk az ugratások boncolgatását. Fő témánk a nyomvályús ugró lesz, nézünk rossz és jó példát az ugrásra, a landolásra, és megpróbáljuk elmagyarázni Nektek az ellapított, irányított ugrást.

Vágjunk bele!!!

nyomvályús ugrónak több fajtája létezik... homokos talajú, illetve keményebb talajú! A homokos talajú talán azért szerencsésebb, mert nem annyira kemény a fala, így ha kicsit rosszul ugrunk el, talán nem fogja meg nagy mértékben a motor hátulját, nem dobja annyira keresztbe, hiszen inkább bontja a falat a hátsó kerék! Ami sokkal veszélyesebb az a kemény talajú, főleg agyagos nyomvályú ami ráadásul kellőképpen ki is van mélyítve!!

Ahogy a képen is láthatjátok, rengeteg nyom alakulhat ki, keskenyebb, szélesebb, ez attól függ mennyiszer használjuk. Ami nehézséget ad az egésznek, az az ugrató pereme/teteje, ahonnét el kell ugrani!

Felfelé haladáskor ügyelnünk kell a helyes testtartásra, - ezt előzőekben már megbeszéltük -  megfelelő sebességi fokozatban, és fordulattal közelítjük meg az ugrót. A legkönnyebben úgy kivitelezhetjük az ugrást, hanem a nyomokra koncentrálunk!!! Nagyon fontos, hogy nem nyomot kell kiválasztani, ne arra figyeljünk, hogy a legszélesebb és legsimább nyomot válasszuk!

Sokkal fontosabb, hogy a nyomok előtt kell keresnünk egy olyan domború részt, amiről eltudunk rugaszkodni!

Ez a domború rész segít nekünk abban, hogy ne menjünk bele egyik nyomba sem, és a kidomborodástól ugorjunk el. Gyakorlatilag ki kell hagyni az ugrató végét, így olyan lesz mintha egy egyszerűbb ugratást hajtanánk végre!

 

 

 

Természetesen vannak helyzetek, amikor ez nem sikerül nem a domborulatról ugrunk el, hanem a nyomból, ilyenkor szinte biztos, hogy keresztbe fogja dobni a motort és a levegőben kell korrigálnunk, ami sokkal több energiával és munkával jár, nem beszélve arról, hogy hatalmas rutin kell hozzá!

 

 

 

 

Folytassuk témánkat a levegőben való "haladással"... Már arról is beszéltünk, hogy a magas ugrások igaz, hogy látványosak, de nem mindig gyorsabbak, mint a laposabb ugrások. A motocrossban ezek a tizedmásodpercek rengeteget számítanak. Számoljuk csak ki, hogy egy körben, ha van 4 ugró, amit lehet gyorsabban ugrani, akkor az mekkora előny lesz mondjuk egy 20 körös versenynél. Ha laposabban ugrasz pár tized, ha időben landoláskor húzod a gázt pár tized, ezek mind mind métereket számítanak, és hozzájárulnak előnyünk megszerzéséhez!

Ez a fajta ugrás nagyon sok gyakorlást igényel, mindenképp csak akkor vágjatok bele, ha már biztosak vagytok magatokban a levegőben és a landoláskor is!
Lényege, hogy az ugrási energiát "elnyelessük", így azt érjük el, hogy a motor nem olyan szép íveset, és magasat fog ugrani, viszont kevesebb időt fogunk a levegőben tölteni. Ezáltal gyorsabb lesz az ugrásunk , mint normál ugrásnál, és előbb is tudunk gázt adni mert előbb landolunk!

A motor felfelé haladását akadályozzuk meg, szebben fogalmazva inkább szabályozzuk azzal, hogy afüggőlegestől elirányítjuk, balra vagy jobbra döntve. Lényeges pontja a lendületesség!
Amikor felfelé haladunk már rá kell készülnünk! A motornak kicsit döntött állapotban kell lennie, abban az irányban amerre dönteni akarjuk a levegőben, majd egy dinamikus, határozott kormánymozdulattal segítünk rá az elugrás pillanatában! A levegőben testtel stabilizáljuk gépünket.

Landolásnál figyeljünk arra, hogy egyenes helyzetbe érjen le a motor, törekedjünk rá, hogy 2 kerékre érkezzünk, és tartsuk be a az eddig tanultakat! Lehetőleg azonnal húzzunk gázt, hogy minél előbb gyorsuljunk, és megtartsuk "előnyünket". Mindezt természetesen egy jól karbantartott, és beállított motorral kivitelezzük, és mindenképp felügyelettel!

Ha gyakorolsz, az elején úgy próbáld , hogy egy kicsit előbb érkezz le az első kerékre, ugyanis egy esetleges elrontott ugrásnál (még nincs egyenesben a motor) tud javítani a motor állásán. Az első kerék ha már lent van segíti kivezetni, kiegyenesíteni a gépet.

Lássunk pár példát a landolásra:

Leérkezés előtti pillanat, akkor alkalmazzuk, amikor túlugrunk, és nem a leérkezőre részre.

Ilyenkor kicsit emeljük a motor elejét a levegőben, így nem üt akkorát.

 

 

 

 


Rossz példa talajfogásnál!!!

Fizikálisan fáraszt, és nem tudsz rákészülni a kigyorsításra! Lassulást eredményez, és csúnya!


Hiba oka lehet: túl nagy gázadás, rossz testtartás, motort ellöki az ugró vége

 

 

 

Tipikus csőrös ugrás.

A motornak fent van a hátulja, nagyon fárasztja a versenyzőt, nem tudunk időben kigyorsítani, és ha annyira rosszul sikerül, még át is eshetünk a kormányon!

Hiba oka lehet: utolsó pillanatban gáz nélkül ugrunk el, rosszul választjuk meg a tempót, rossz helyről ugrunk.

 

 

 

Nagyon fontos, hogy a fent leírtakat ne egyedül gyakoroljátok, hiszen ezek a dolgok már sokkal veszélyesebbek tudnak lenni, mint az eddigiek. Természetesen mindig viseljetek megfelelő védőfelszerelést!

 

Cross suli: 8.óra - Ugratás III.

Sziasztok!

Egy (igen nagy) lélegzetvételnyi szünet után ismét megnyitja kapuit a cross suli. Ezentúl kedves barátunk,Czuni Laci fog ellátni benneteket hasznosabbnál hasznosabb tippekkel, tanácsokkal. Ezen az órán szót ejtünk azugratásokról úgy általánosságban, az ilyenkor alkalmazandó testtartásról, valamint a scrub-ról is megtudhatunk egyet, s mást.   

Kezdjünk is bele!

Az ugratásról úgy általánosságban:
Nagyon sokan nem tudják, nem figyelik, ami az ugratásban az egyik legfőbb szempont, hogy hogyan érkezel! Ez a legfontosabb része, hiszen a pontos érkezés, nem töri meg a lendületünket. Meg kell találni azt a pontot az érkezőn, ahol a legideálisabb letenni a gépet: ami nem gödrös, nem lankás.

A "landolás" módja különböző lehet: van, hogy hátsó kerékre, de van, hogy első kerékre célszerűbb érkezni. Ezek a dolgok nagyon fontosak a kigyorsítás szempontjából! Ahogy olvastam, ezzel már foglalkoztatok is az előző cross suliban!

Például: ha forduló előtt van egy ugrató (ilyen helyzetekben első kerékkel kell leérkezni, de helyzetfüggő), már a levegőben rá kell készülni, szinte ott úgy kell beülni és kinyújtani a lábad, hogy mikor földet érsz, azonnal tudd dönteni a motort és ráfordulni a kanyarra.   

Bár kicsit közhelyesen hangzik, de valóban igaz. Minden ugratás más és más, helyzettől, embertől, pályától függ.

Most a nyomos, illetve padkás ugratót vesszük górcső alá:

  • A helyes nyom kiválasztása az egyik legfontosabb dolog! Ha jó a nyom, már fél sikerünk van. Nyomos ugrató esetén a motort térdből kell szorítanunk, nehogy önálló életre keljen és keresztbe forduljon. Ha mégis így történne, gázzal még korrigálhatjuk a helyzetet.
  • Emellett fontos, hogy végig kövessük az adott nyomot.
  • Mikor elugrunk, figyelnünk kell arra is, hogy a motor semmiképp ne lépjen ki alólunk egyik irányba sem, mert abból bizony problémák adódhatnak.
  • Maradjunk a motor tetején (kb. a közepe), ne üljünk nagyon hátra! Nyilván jobban néz ki, de itt nem a látszat a lényeg.
  • Miután átugrottunk, pontosan tegyük le a leérkezőre és erősen nyomjuk le a motort!
  • Padkás ugratónál szerencsésebb, ha nem a padkáról ugrunk el. Ezzel egy időben figyelni kell arra is, nehogy beakadjon a motor a padkába, mert könnyen elfordíthat, vagy keresztbe dobhat bennünket. Viszont gyorsabbak lehetünk, ha úgy ugrunk el, hogy nem követjük végig a nyomot, hanem megpróbálunk előbb a levegőbe emelkedni.
  • Ha például az ugrató éle van kigödrösödve, nagyon biztosan kell rámennünk. Mindig egyenesbe legyen a motor, nehogy véletlenül is bepattogjon alattunk, vagy eldobjon minket.

Ha versenyeken nem ugrálod be az ugratókat, asztalokat, hatalmas hátrányba kerülsz a többiekkel szemben. Természetesen ott más is hozzájárul ezek eredményességéhez. Legfőképp a technika. Lehetsz bármilyen profi versenyző, ha nincs alattad egy megfelelően átalakított, beállított versenygép.

A híres Scrub: 
Jobb az elején tisztázni, hogy vannak ugratók, ahol előnyödre válik, de vannak, ahol bizony csak értékes másodperceket veszítesz vele
Elmondom én hogyan tanultam meg. Adott volt egy ugrató, eleve kicsit ferdén mentem fel rá. Ilyenkor ugye elfordítod a kormányt, meg a motort is próbálod valamennyire. Aztán mikor a levegőben vagy, húzod vissza a motor hátulját, amire a lábaddal is rásegítesz. Nagyjából ennyi. Ha elméletben megvan a dolog, már csak gyakorlás kérdése.

 

Viszont nagyon fontos, hogy kicsiben gyakoroljuk, olyan ugratón, aminek az eldobója nem gödrös, nem nyomos, nem padkás, hanem teljesen sima! Én is úgy kezdtem, kis ugratóval, majd egyre nagyobb és nagyobb. Ez nem úgy működik, hogy megrántom a vállam „Na, én most Scrub-et ugrok.” Ha így állunk hozzá, tuti biztos jegyünk van a kórházba! Az elején a tempó sem mindegy. Szintén lassabban menjünk, aztán idővel nyomhatjuk gyorsabban is. 

Ugratás közbeni helyes testtartás:
Nyilvánvaló, hogy ennek is rengeteg fajtája, módja van, akár csak az ugratásnak. Van, ahol a motort le kell nyomnod, hogy minél gyorsabban átjuss az ugratón. Van, ahol scrub-et kell csinálnod, hogy hamarabb végezz vele. Van olyan ugrató is, ahova már eleve ferdén mész fel, vagy ha gyorsabb a tempó, akkor ülve maradsz és így tovább. 
Más testhelyzetek, más pozíciók, de a lényeg, hogy általánosságban mindig a motor tetején (közepén) legyünk, mert ekkor a motor azt fogja csinálni, amit mi akarunk.

  • Tehát a motor közepén vagyunk, felsőtestünk pedig kissé előrébb, így próbáljuk lenyomni a motort. Sokkal jobb, ha erre törekszünk. Nem fékkel megfogni, hanem megoldani a testtartással. Persze vannak olyan helyzetek, ahol elkerülhetetlen a fék használata. Főleg gyorsabb tempónál, mikor nincs más esélyed visszatartani a motort. Természetesen ezt is napestig és még tovább kell gyakorolni! Megállsz egy ugratótól mondjuk 10 méterre, elstartolsz, elugrasz, a motor pedig mindig hátrafelé akar majd menni. És ilyenkor kell arra törekednünk, hogy felsőtesttel és ne fékkel nyomjuk le a motort!
  • Nézzük, mi a helyzet a lassabb elugrónál. Egy gyorsabb egyenest követően nem tudsz nagyot ugrani, mert lassulnál miatta. Ilyenkor oda kell figyelni, nehogy átforduljon a motor, megtalálni a megfelelő fordulatszámot és lenyomni az érkezőre. Ha mégis nagyobbat kell ugranunk, akkor hátsó kerékre kell érkeznünk, és ügyelni arra, hogy az elsőnek minél kisebb legyen a becsapódása és minél hamarabb ki tudj gyorsítani. Mert ha gyertyát ugrasz, jobban oda fog csapódni a teleszkóp, picit vissza is fog ütni, ezáltal lassabb lesz a kigyorsítás. Ezeket a pontokat kell nagyon pontosan megtalálni, a hátsó és első kerék helyét egy olyan ugrón, ahol nincs érkező. Ha rosszabbul sikerül az ugrás, akkor általában gázzal tudsz korrigálni vagy épp fékkel, ez is helyzetfüggő. Ha nagyon nagyot csavarsz, akkor is gázzal fogod tudni visszahozni egyenesbe.

Végezetül pedig beszéljünk a tempóról, ami szintén fontos eleme az egésznek. Tegyük fel, hogy egy gyorsabb egyenesből mész rá egy asztalra. Ilyenkor nem az a felállás, hogy az egyenesben mész lassan és az eldobón húzod a gázt, hanem inkább az eldobó előtt és közvetlen rajta fékezed meg a motort. Ez azért kell, mert akkora a tempód, hogy különben túlugranád. Ilyen esetben kicsit hátrébb helyezed a testsúlyod és jobban kinyújtod a kezedet. A testsúlyod hátrébb helyezésével lesz gyorsabb az ugratás. Az első féket viszont itt sosem szabad használni, mert abból baj van!:)

Köszönjük, hogy velünk tartottatok! Hamarosan újból jelentkezünk. Sisakot a fejre és irány gyakorolni! 

Cross suli: 9.óra - A fordulókról versenyzői szemmel

Sziasztok!

Ahogy ígértük, folytatjuk cross sulinkat. Lacika ezúttal a fordulók világáról osztja meg velünk tudását. Egy kis általánosság után a mai paletta tartalmazza a nyomvályúsmandineres, valamint a homokos fordulókat, illetve pár szó esik az állókerekesről is. Egészségetekre!

Természetesen többféle fordulót különböztetünk meg. Van szűk, nyomos, nagy ívű vagy épp mandineres. Az, hogy melyiket milyen formában küzdöd le, sokban függ a pálya állagától, minőségétől. Egyik esetben jobban jársz, ha teljesen körbe motorozod az adott ívet, de előfordul, hogy gyorsabb lehetsz, ha visszatöröd. 

Az sem mindegy, milyen a testtartásod! A könyöködnek minden esetben fent kell lennie, hogy képes legyél lenyomni a motort és rendesen kiülni a tetejére. Kicsit olyan, mintha állnál a motoron csak épp ülés pozícióban vagy. De nézzünk egy példát, hogy könnyebb legyen elképzelni! Tegyük fel, hogy balra akarsz fordulni. A jobb könyököd fent van, jobb lábbal támasztod a motort, bal lábad pedig kinyújtva. Ezzel találod meg azt az egyensúlyt, amivel le tudod nyomni a motort és a kerék nem fog kilépni a helyéről.  

A sebesség sem elhanyagolható dolog. A lényeg, hogy próbálj minden esetben minél nagyobb fokozattal belemenni a fordulóba! (persze a nyomatékosságot ne hagyjuk figyelmen kívül) Ha például nem csak nyomos, hanem padkás is ott már egy fokozattal feljebb kell venni, mint normál esetben. És nyilvánvalóan ilyenkor az egyenesbe is eleve gyorsabban kell menni. 

Nyomvályús forduló:

A legfontosabb, hogy jó féktávot fogj! Ez persze attól is függ, hogy milyen a bejárata. Lehet gödrös vagy sima. Ha gödrös, kicsit púpos háttal menj bele, így hasból jobban tudod tartani magad, és jobban ki tudod rugózni. Nyilván nagy figyelmet kell fordítani arra is, hogy pontosan beletalálj az adott nyomba, illetve, hogy jól indítsd el a kijövetelt. Ugye említettem, hogy a megfelelő féktáv a legfontosabb, de ennek az elérése sok mindentől függ: mennyivel, milyen egyenesből mész, valamint a nyom formájától is.  

Van, amelyikbe állva mész bele és csak utána ülsz ki a motorra, de előfordul, hogy már az egyenesben leülsz és kiteszed a lábad. Ezeket a dolgokat mind-mind az adott szituáció dönti el. Törekedj arra, hogy minél hamarabb beletalálj az általad választott nyomba, időben kezd el dönteni a motort, kiülni a tetejére és atesttartásoddal lenyomni, hogy ne lépjen ki semerre a kerék. Ha mégis elmászik alólad, fékkel lehet korrigálni, szabályozni. Az a legjobb, ha a fordulóban abszolút nem kell fékezned - se elsővel, se hátsóval-, hanem annyira ki tudsz ülni és le tudod nyomni, hogy egy gázon elfordul. Ha ezt sikerül elcsípned és minden klappol, akkor nagyon gyors lehetsz, értékes időt spórolhatsz meg. 
Persze az elején ez tízből talán egyszer vagy kétszer sikerül, de arra kell törekedned, hogy tízből tízszer menjen. Akkor leszel igazi profik, erre a szintre viszont nagyon nehéz eljutni. Nem lehetetlen, de nagyon nehéz! 

Amit még illik megjegyezni, nem a forduló elején húzod a gázt, hanem végig kell folyatni a motort és a kigyorsításnál csavarsz oda neki. Ez mind azért szükséges, hogy a hátsó kereked se lépjen ki és álljon keresztbe, mert azzal rengeteg időt veszítesz! 

Hogyan is tudod ezt gyakorolni?
Mondjuk, kijelölsz egy "8ast" vagy egy "O betűt", eleinte csak lassan mész, próbálgatod. Aztán, ha már jól megy, jöhet egy kisebb pálya, ahol már nagyobb nyomok vannak, többféle forduló. Akár kombinációkat is össze lehet rakni –balos-jobbos-, hogy átülj a motoron és lenyomd. Minél többször futsz neki, annál jobban fog menni!

Mandineres forduló:

Ha gyorsabb a forduló, akkor célszerű a mandiner széléről elkezdeni és körben végigmotorozni az ívet, mert akkor leszel gyorsabb. Ebben az esetben is hasonló a séma, mint a nyomvályúsnál. Arra kell törekedj, hogy minél jobban lenyomd a motort.

Van, mikor elkezded normális íven és vissza kell törnöd, mert túl nagy íve van. Ilyenkor nem érdemes végigmenni rajta, mert csak időt veszítenél.Az, hogy mikor melyik variációt választod, attól is függ, hogy milyen a pálya minősége, mennyire van kikopva. 
Nézzük meg, mit is jelent pontosan az, hogy megtörsz egy ívet! Befékezel –talán egy picit áll is a hátsó kerék -, kb a mandiner közepétől levágod a fordulót és belső íven csinálsz egy kigyorsítást. 

Itt megragadom az alkalmat és ejtek néhány szót az állókerekes fékezésről! Ez a fajta fékezés csak nagyon ritka esetekben ajánlott! Alapjáraton csak lelassít, és nem érsz el vele semmit. A motor csak csúszik, és nem tudsz akkora fékhatást produkálni, mint amikor fog a hátsó kerék. Egyedül akkor érdemes ezt alkalmazni, ha mondjuk az ellenfeled a mandiner nagy ívén megy, te pedig a belsőt választod. Kicsivel később kezdesz fékezni és álló kerékkel mintegy megtörve érkezel be elé! Itt valóban előnyödre válik, de más szituációkban nem!

Homokos forduló:

Ha 4T motorod van, ilyen talajon nyílván kevesebbet használod a féket. Eleve jobb a motorfék ezeken a gépeken, és a homok is fogja. Viszont jóval lendületesebben kell menned, mint kemény talajon. Nagyon nagy gázt kell húzni a kigyorsításoknál, mert másképp nem fogsz tudni haladni. Legyen az nyomos, vagy kialakult kis mandiner sokkal hamarabb és sokkal jobban kell odarántanod a gázt!

Ennyi volt mára az okosságok tárháza. Remélem élveztétek. Várlak benneteket legközelebb is!

 

Cross suli: 10.óra - Felkészülés, verseny


Megérkezett a következő dózis. Ebben a részben a téli felkészülésről, illetve a verseny előtti és közbeni állapotokról olvashattok. Hajrá!

Téli felkészüléstől a szezon kezdetéig:

Mindig novemberben kezdem a felkészülést. Tornatermi edzések, kondizás,kardió. Igaz ilyenkor még lazábbra veszem a formát. Kardiózni például hetente egyszer, maximum kétszer járok 20-30 percet. 
Majd jönnek az ünnepek és az újév. Itt természetesen van egy kis pihenő. Januártól viszont kezdődik a kőkemény fizikai edzés. Aztán ahogy az idő engedi, minél többet motorozom. 

Arra kell törekedned, hogy sokat tudj kondizni, kardiózni és motorozni, hogy az izmaid rendben legyenek. Mert például egy esésnél az is számít, mennyi izom van rajtad. Az izom sok mindent el tud nyelni! 

Nos, ez az erős edzés általában március közepéig tart. Persze az időpont változhat, attól függ, mikor kezdődnek a versenyek. Verseny előtt két héttel visszább veszek ebből a lendületből, többet pihenek. Nyílván a kemény felkészülés közben is tart az ember pihenőt, mert másképp nem ér semmit, de nem ilyen mértékben. 

Miután elkezdődött az idény, teljesen másképp kell edzened. Itt már attól függ a dolog, hogy milyen versenyeid vannak. Mikor és mennyi szünet van köztük. Egy huzamosabb időszakban nem tudsz sokat edzeni. Én például hétfőn nem edzek, pénteken már nem tudok. Sőt, ha külföldre kell utazni, előfordul, hogy csütörtökön sem. 
Kénytelen vagy visszavenni a tempóból, de abbahagyni semmiképp sem szabad, mert akkor lőttek az egész téli felkészülésnek. 

A verseny:
Az elejétől a végéig arra kell koncentrálnod, hogy minél jobb eredményt érj el és a30 perc plusz két kört végig bírdegyenletes jó tempóban.

startpozíció kiválasztása, a rajt, az első kanyar, és hogy hányadiknak jössz ki mindig nagyon fontos! Ha elsőként hozod el a rajtot, az már fél győzelem. Ott sok minden eldőlhet. 
Amire még figyelned és törekedned kell verseny közben: Ne hibázz, ne ess el!Csinálj végig minden kanyart, minden kört úgy, hogy ne veszíts a tempódból!

Én személy szerint a futamok előtt fejben végigpörgetem a pályát, végignézem a nyomokat. Elvonulok félre, teljesen egyedül és próbálok koncentrálni. Felidézni, milyen nyomokban, hogyan kell menni és melyik a legjobb választás.

Alapjáraton mind a két futam nagyon fontos! Ritkábban ugyan, de előfordul, hogy az első futamot elspórolom, és a másodikban húzom meg. Ez attól függ, milyen versenyen vagyok és mekkora a tétje az adott rendezvénynek. De az elsődleges alternatíva az, hogy mindkét fordulóban a lehető legjobb eredményt érd el!

Várlak benneteket legközelebb is!

 

Forrás: https://dirtsport.hu/

Az oldal története

Itt add meg a weboldalad történetét és hogy miért hoztad létre. A fontos lépések és közreműködő emberek is érdemelnek egy említést.